天理大学

国際学部教員・研究者情報

外国語学科英米語専攻

准教授 小林千穂(コバヤシ チホ)
電子メール:
c-koba
このページを印刷

基本情報

担当科目 英語B(Usage)<A> 英語B(Presentation)<B> 英語B(Presentation)<C> 英語C(Reading)<A> 英語C(Usage)<C> 英語D(Usage)<C> 英米特殊研究入門1 英語A(Vocabulary Building)<D> 英語E(Rapid Reading)<D> 英語科指導法3 英語科指導法4 英米語演習1<E> 英米語演習2<E>
シラバスを見る
(受講対象者別)
現在の専門分野 第二言語習得研究、英語教育
現在の研究課題 第二言語の語彙習得、国際語としての英語
所属学会名 天理大学アメリカス学会、全国語学教育学会、大学英語教育学会、Teachers of English to Speakers of Other Languages、外国語教育メディア学会、全国英語教育学会
経歴 有する学位:M.A(英語学)コロラド州立大学大学院、Ph.D(教育学)オハイオ州立大学大学院

研究活動詳細

著書

  • The use of pocket electronic dictionaries as compared with printed dictionaries by Japanese learners of English (単著),The Ohio State University 2006年08月

論文

  • 英語学習に対するデジタルストーリーテリングの効果:マルチメディア作品の作成を通して (単著),『外国語教育』第40号,29頁~47頁 2014年03月
  • 日本人英語学習者に対するデジタルストーリーテリングの効果 (単著),『外国語教育』第39号,13頁〜32頁 2013年06月
  • Effects of L1 on L2 Lexical Inferencing (単著),『天理大学学報』第64巻第1号,15頁〜32頁 2012年11月
  • Lexical processing strategy use, success,and word retention (単著),『天理大学学報』第63巻第1号,1-17頁 2011年11月
  • Do pocket electronic dictionaries influence word retention and reading comprehension? Their effects and medicating factors (単著),『外国語教育』第37号,1〜14頁 2011年06月
  • ノンネイティブESL教員が抱える問題とTESOLプログラムの改善点:北米の現状を中心に (単著),『アメリカス研究』第14号,63頁〜83頁 2009年11月
  • ノンネイティブESL教師が抱える問題とTESOLプログラムの改善点: 北米の現状を中心に (単著),『天理大学アメリカス学会ニューズレター』60号,6頁〜7頁 2009年05月
  • The Role of Pocket Electronic Dictionaries in EFL Learning (単独),天理大学学報,102頁〜121頁 2009年02月
  • The use of pocket electronic and printed dictionaries: A mixed-method study (単著),JALT 2007 Conference Proceedings,769頁〜783頁 2008年10月
  • The use of pocket electronic and printed dictionaries: A mixed-method study  (単著),Tha Language Teacher,15頁〜16頁 2008年10月
  • Comparing electronic and printed dictionaries: Their effects on lexical processing strategy use, word retention, and reading comprehension (単著),JALT 2006 Conference proceedings,657頁〜671頁 2007年10月
  • Pocket electronic versus printed dictionaries: The effects of their use on lexical processing strategies (単著),JALT 2004 Conference proceedings,395頁〜415頁 2005年07月
  • Pocket electronic or printed dictionaries? (単著),Ohio TESOL Newsletter, 29(2),12頁〜14頁 2005年04月
  • Toward the development of intercultural communicative competence: Theoretical and pedagogical implications for Japanese English teachers  (共著),JALT Journal, 26(2),247頁〜249頁、251頁〜254頁 2004年11月

その他

  • 口頭発表:Length of Study Abroad and Changes in Motivation (単独),Japan Association for Lantguage Teaching International Conference, Kobe, Japan 2015年11月23日
  • 口頭発表:Lexical Errors in Japanese Learners’ Compositions  (単独),Japan Association for Lantguage Teaching International Conference, Kobe, Japan 2014年11月24日
  • 公開講座:英語の語彙力増強のための学習法・指導法 (単独),天理大学 2014年10月11日
  • 口頭発表:Lexical Errors in the English Compositions of Japanese Learners (単独),第52回大学英語教育学会全国大会 2014年08月28日
  • 日本人英語学習者に対するデジタルストーリーテリングの有効性 (単独),外国語教育メディア学会第54回全国研究大会 2014年08月05日
  • 口頭発表:Influences of L1 on L2 lexical inferencing (単独),Japan Association for Lantguage Teaching International Conference, Kobe, Japan 2013年10月
  • 口頭発表:Effectiveness of Training in Lexical Inferencing (単独),第51回大学英語教育学会全国大会,大会要綱 132頁 2012年09月
  • 口頭発表:Effects of L1 on L2 lexical inferencing (単独),第50回大学英語教育学会全国大会 2011年08月
  • 口頭発表:Electronic ditionary use in different conditions (単著),Japan Association for Language Teaching International Conerence, Nagoya, Japan 2010年11月
  • 口頭発表:Effects of a digital story program on EFL Learning (単著),Japan Association of College English Teachers Conference. Sendai, Japan.   ,大会要綱 213頁〜214頁 2010年09月
  • 口頭発表:Comparing electronic and printed dictionaries in word retention (単著),Japan Association of College English Teachers Conference. Hokkaido, Japan.,大会要綱 184頁〜185頁 2009年09月
  • 口頭発表:Lexical processing strategy use and success (単著),Japan Association for Language Teaching International Conerence, Tokyo, Japan 2008年11月
  • 口頭発表:ノンネイティブESL教師が抱える問題とTESOLプログラムの改善点:北米の現状を中心に (単著),天理大学アメリカス学会2099年度年次大会 2008年11月
  • 口頭発表:Lexical processing strategies and word retention  (単著),Japan Association of College English Teachers Conerence, Tokyo, Japan. ,大会要綱 36頁〜37頁 2008年09月
  • 口頭発表:Lexical processing strategies and word retention of Japanese university students  (単著),The 4th JACET Vocabulary Acquisition Research Group Conference 2008年03月
  • 口頭発表: The use of pocket electronic and printed dictionaries: A mix-method approach (単著),Japan Association for Langauge Teaching International Conference, Tokyo, Japan 2007年11月
  • 口頭発表: The use of pocket electronic dictionaries as compared with printed dictionaries (単独),Japan Association of College English Teachers Conference, Hiroshima, Japan,大会要綱 226頁〜227頁 2007年09月
  • 口頭発表:大学生の辞書使用 (単著),英語辞書研究会ワークショップ 2007年03月
  • 口頭発表:Comparing electronic and printed dictionaries in lexical processing strategy use, word retention, and reading comprehension (単著),The 3rd JACET Vocabulary Acquisition Research Group Conference 2006年12月
  • 口頭発表: Comparing electronic and printed dictionaries: Their effects on lexical processing strategy use, word retention, and reading comprehension (単独),Japan Association for Language Teaching International Conference, Kita Kyushu, Japan 2006年11月
  • 口頭発表: Effects of pocket electronic dictionaries on lexical processing strategy use, reading comprehension, and word retention  (単独),Joint American Association for Applied Linguistics and the Association Canadienne de Linguistique Appliquee/Canadian Association of Applied Linguistics Conference, Montreal, Canada 2006年06月
  • 口頭発表: Comparing the use of pocket electronic and printed dictionaries by Japanese learners of English (単独),American Educational Research Association Conference, Montreal, Canada 2005年04月
  • 口頭発表: Printed versus pocket electronic dictionaries? (単独),Japan Association for Language Teaching International Conference, Nara, Japan 2004年11月
  • 口頭発表: Autobiographies of nonnative writers (単独),Ohio Teaching English to Speakers of Other Languages Conference, Columbus, OH 2002年11月
  • 口頭発表: Textbook analysis: Japanese: The spoken language (単独),Central States Conference, Kansas City, MO 2002年03月
  • 口頭発表: Vocabulary learning strategies of Japanese ESL students (単独),Teaching English to Speakers of Other Languages Conference, St. Louis, MO 2001年03月
  • 口頭発表: Contextual factors and the use of vocabulary learning strategies (共同),American Association for Applied Linguistics Conference, St. Louis, MO 2001年02月
このページの先頭へ