Department of Chinese Studies Contributing to a multicultural society in Chinese

English translation in progress. Thank you for waiting.

Department Overview

This Department is suitable for the following people:

  • Those who want to master Chinese to the fullest
  • Those who are interested in Taiwan
  • Those who want to make an impact globally.

Learning Key Points

01. Learn efficiently and enjoyably using ICT (Information and Communication Technology)

By integrating the latest ICT with a unique method guided by native Chinese instructors, students can acquire pronunciation, listening, and typing skills in a fun and efficient way. As a result, many winners have emerged from Chinese speech contests.

02. The university where you can learn about Taiwan the most in Japan

Subjects related to Taiwan are well-developed. It is a rare program where you can learn 'Taiwanese Mandarin' and 'Taiwanese Hokkien' from exchange professors at Chinese Culture University, which is a partner institution in Taiwan. Opportunities for studying abroad at National Taiwan University, National Taiwan Normal University, and Chinese Culture University are also available.

03. Contributing to the community as a Chinese-speaking volunteer

We plan and carry out volunteer activities such as participating in international festivals, reading Chinese picture books, and providing translations for inbound guests. Not only do we acquire high language skills, but we also cultivate the human ability to contribute to the local community.

Enrollment models and qualification models to make the most of your learning for the future

"International Contribution Oriented" enrollment model

This enrollment model is aimed at individuals seeking to make a global impact, including private companies engaged in overseas expansion such as trading companies, foreign-affiliated companies, local enterprises, NGO/NPO staff, Japanese language teachers, and overseas missionaries.

  • Future vision: working at a foreign company, staff member of an NPO/NGO, etc.

 

"Regional Contribution Oriented" enrollment model

This enrollment model is aimed at high school teachers (Chinese), organizational staff, government employees, and employees of domestic private companies, designed to deepen understanding of internationalism and multicultural coexistence societies, and to address the challenges of local communities.

  • Future vision: high school teacher (Chinese), government employee, etc.

 

"Glocal Oriented" enrollment model

This is an enrollment model aimed at individuals who face both global and local challenges, such as those working in foreign-affiliated companies in the country, international organization staff, graduate school students, and various private sector employees.

  • Future vision: working at an international organization, pursuing graduate studies, etc.

Four-year learning process

  • First-year

    続きを読む

    中国語の基礎と中国語圏の入門知識を身につける

    中国語の各必修科目と「中国語圏研究入門」を通じ、中国語によるコミュニケーションの基礎と中国語圏に関する入門知識を学びます。

    代表的な授業

    ・中国語A・B(リスニング)
    CALLシステムの「アナライザー」という機能を使用し、主として日常会話に必要なリスニングの基礎をゲーム感覚で楽しく、また効率よく段階的に身につけていきます。

  • Second-year

    続きを読む

    確かな中国語力と多文化共生意識を養う

    中国語によるスピーチやボランティアに関する授業で中国語力を確かなものにし、台湾での語学実習で多文化共生社会への理解を深めます。

    代表的な授業

    ・ボランティア中国語A・B
    国内における中国語話者の位置づけを理解したうえで中国語を用いた社会貢献活動の企画立案を行い、奈良県内の関係機関と協力して、社会貢献活動を行います。

  • Third-year

    続きを読む

    実践的中国語力と論理的思考力を身につける

    留学やボランティア活動で実践的中国語力を身につけ、ゼミで卒業論文の作成に活かせる技術や知識を学びながら論理的思考力を養います。

    代表的な授業

    ・ビジネス中国語
    商談開始からクロージングまでの基本フローに沿って中国ビジネスで使う語彙・表現、マーケットに関する知識を習得し、総合的ビジネスコミュニケーション力を身につけます。

  • Fourth-year

    続きを読む

    関心のあるテーマを見つけ、卒業論文に取り組む

    【卒業論文の例】

    • 台湾における民主主義の定着時期と市民社会
    • 台湾におけるコーヒー消費の拡大要因に関する一考察
    • 中国少数民族における女性衣装に関する考察
    • カンフー映画の日中タイトルに関する一考察
    • 日本における「パンダ」イメージの形成と変化

就職実績・資格

2022年3月卒業生実績 就職率93.7%

主な就職先(直近5年)

有馬芳香堂、日本メナード化粧品、共和、アイシン、アリババ、アルファシステムズ、ソフトウェア・サービス、ドトールコーヒー、大丸エナウィン、日伝、リコージャパン、リキデン、椿本マシナリー、丸一切削工具、ビショップ、ファーストグループ、パリミキ、クスリのアオキ、シーラ、サイゼリヤ、白浜館(ホテルシーモア)、ボディセラピストエージェンシー、天理よろづ相談所病院、由寿会、奈良県農業協同組合、プレステージ・インターナショナル、警察(大阪府) 他(順不同)

取得可能な資格

  • 高等学校教諭一種免許状(中国語)
  • 社会福祉主事任用資格
  • 図書館司書
  • 博物館学芸員
  • 日本語教員
  • 矯正・保護支援
  • 天理教教人

Faculty list

Curriculum

Curriculum tree(PDF)

Curriculum map(PDF)

Education Policy

  • Admission Policy

    中国語学科の教育目標を達成するために、次のような人を求めています。
    ①本学の教育理念である「国際性」に関心がある人(国際性)
    ②中国語でのコミュニケーションに関心がある人(知識・技能)
    ③華僑社会の多様な文化に関心がある人(知識・技能)
    ④自ら課題を見つけ、解決のために行動できる人(知識・技能)
    ⑤多文化共生に関心がある人(態度)
    ⑥「他者への献身」の精神をもって活動できる人(行動)
    ⑦社会活動・課外活動などの分野で積極的に取り組んだ経験を有し、中国語に関心がある人(意欲)
    試験は、総合型選抜、特別選抜、学校推薦型選抜、一般選抜、編入学選抜の各入試方式によるものとします。

  • Curriculum Policy

    中国語の運用能力を基礎とし、語学・文学・歴史・社会などの領域について専門性の高い学問を探究することができるよう、専門科目を体系的に配置しています。
    1年次では「入門」、2年次では「基礎」、3年次では「展開」として、中国語コミュニケーション能力、文章読解・作成能力、情報収集・分析能力を段階的に身につける科目を設け、さらに学修の総まとめとしての卒業論文または卒業課題研究作成に向けた演習を3年次と4年次に配置したカリキュラムを編成しています。
    また、語学力の向上、海外生活の経験のために約3週間の台湾における語学実習(2年次)を必修科目として配置しています。

  • Diploma Policy

    次のような知識や能力を備えた学生に学士(中国語)の学位を授与します。
    ①本学の教育理念である「国際性」を身につけている(国際性)
    ②実践的中国語コミュニケーション能力を身につけている(知識・技能)
    ③華人社会の多様な文化に関する基本的知識を身につけている(知識・技能)
    ④自ら課題を見つけ、解決のための情報収集と分析をすることができる(知識・技能)
    ⑤多文化共生社会の実現に取り組むことができる(態度)
    ⑥「他者への献身」の精神をもって行動することができる(行動)

Related pages

Faculty of Humanities

Faculty of International Studies

Top of page