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国際学部

ディプロマポリシー

国際学部

 国際情勢が厳しさを増すなかで、基本的な知識・技能、思考力・判断力・表現等、主体的に学習に取り組む態度を意識して、グローバルな視野から異文化に真剣に取り組む姿勢を身につけた学生の養成を目指します。そのための第一歩は、関心のある国や地域の言語の習得と文化の理解です。そのために構成されたカリキュラムに従って学べば、日本人が関心を抱く言語や地域ばかりでなく、あまり目を向けない地域も重要なことが分かり、学ぶ意欲が出てきます。
 具体的には、国際学部の豊富な語学と文化の科目や、充実した海外留学制度やインターンシップ制度を活用し、国内外で異文化と向き合いながら、学び続ける姿勢を身につけた人材を社会へ送り出します。
 With the international situation becoming more severe, we aim to train students who have awareness of basic attitudes towards learning, such as basic knowledge/skills, thinking ability, judgment ability, expression ability, etc., from a global perspective attitude to seriously tackle different cultures. The first step for that is to master the languages of the countries and regions of interest and to understand the culture. If students learn according to the curriculum configured for that, not only will they acknowledge the importance of the languages and areas that Japanese people are usually interested in, but students will also be motivated to learn about the areas that not much attention are paid to once they realize they are important as well.
 Specifically, by utilizing abundant language and culture subjects of the Faculty of International Studies, a comprehensive overseas study system and internship system, we will send out into society talented people who have developed an attitude of lifelong learning while facing different cultures in Japan and abroad.  

 

外国語学科

  本学の建学の精神・教育目標のもと、国際性・貢献性・宗教性をふまえ、高度な専攻(各)言語の運用能力と、専攻語地域に関する広範で深化した異文化理解力を備え、多様な国際社会・コミュニティで多彩な活躍(活動)が可能な人材に、学士(専攻語)を授与します。具体的には、各専攻語教員、研究者、翻訳/通訳者、多分野(企業/警察/在外公館等)の駐在員/派遣員、国際交流・国際協力活動に資する人員等を育成・輩出します。
 Based on the university’s school philosophy and educational goals, with the capability to operate advanced languages (each language) and extensive and deepened cross-cultural understanding about one’s major area based on an international awareness, the spirit of selfless service, and a religious awareness, a bachelor’s degree (Foreign Languages) will be awarded to talented persons capable of diverse activities in various international societies and communities. Specifically, we will develop and produce representatives/researchers, translators/interpreters, representatives/temporary staff of multiple fields (companies/police/overseas diplomatic missions etc.), personnel who contribute to international exchange and international cooperation activities. 

英米語専攻

 高度な英語運用能力と広く深い異文化理解に裏付けられた国際的視野をもつ人材を本学の教育理念である「国際性」「宗教性」「貢献性」に基づいて養成します。英語の教員、研究者、翻訳・通訳など専門性の高い分野で社会貢献をしたり、国際的に通用する高度な英語力を駆使して国内外のあらゆる分野で貢献したりすることのできる人に、学士(英語)を授与します。
 We will train human resources with an international perspective supported by advanced English language management ability and wide and deep understanding of different cultures based on the educational philosophy of our university rooted in an “international awareness”, a “religious awareness” and “the spirit of selfless service.” We will award a bachelor’s degree (English Language) to those who can make contributions to society in areas with high expertise such as English teachers, researchers, translators and interpreters who can contribute in all areas of the world both domestically and abroad by making use of advanced English language skills. 

中国語専攻

 実践的中国語コミュニケーション能力の養成と華人社会の多様な文化に関する基本的知識の習得を行います。そしてそれらをベースに、自ら課題を見つけ、解決のための情報収集と分析ができ、多文化共生に取り組む意欲をもって、実社会で「他者への献身」の精神を実践できる人に、学士(中国語)を授与します。

 Students will acquire Practical Chinese language communication skills training and basic knowledge on diverse Chinese cultures. With this as a base, a bachelor's degree (Chinese Language) will be awarded to those who can find out issues themselves, gather and analyze information for solving them, have a willingness to work on multi-cultural symbiosis, and who can practice the spirit of “dedication to others” in the real world.s 

韓国・朝鮮語専攻

 韓国・朝鮮語の高度な運用能力と韓国・朝鮮文化に対する体系的な知識を持つとともに、自ら課題を見つけ、それを解決するための方法を考え出す能力を持ち、異文化を尊重し、多文化共生に取り組む意欲を持って、国内外の諸分野で活躍できる人に、学士(韓国・朝鮮語)を授与します。

 We will award a bachelor’s degree (Korean Language) to those who can be active in various domestic and foreign fields, have a high operational capacity of Korean languages and a systematic knowledge of Korean culture, the ability to find issues on their own, the ability to figure out ways to solve them, and respect different cultures with a willingness to work on multicultural symbiosis. 

スペイン語・ブラジルポルトガル語専攻

 国際性・貢献性・宗教性をふまえ、専攻語の確かな運用能力を活用し、固有の社会発展を続けるスペイン語・ブラジルポルトガル語圏地域への文化理解を深め、国際社会での多彩な活躍・様々なコミュニティや国際交流の場での活動に資する人材、グローバルな視野から異文化に取り組める姿勢を擁した人に、学士(スペイン語・ブラジルポルトガル語)を授与します。

 Based on an international awareness, the spirit of selfless service, and a religious awareness, a bachelor’s degree (Spanish/Brazilian Portuguese Language) are awarded to those who utilize a reliable operational capability of the major language, deepened cultural understanding of Spanish/ Brazilian Portuguese-speaking area in which inherent social development continues, contribute to diversified activities in various communities and places of international exchange, and have a posture to engage cross-culturally from a global perspective. 

地域文化学科

 現代のグローバル世界において、文化・言語を異にする他者とともに生きる多文化社会が形成されてきています。地域文化学科は、以下のような能力を身につけることを目標とするカリキュラムを編成し、他者と協働しながら新しい創造的な社会を構築していくことに寄与できるような人材を養成し、学士(地域文化)を授与します。
  1. 異文化理解に必要な、外国語(日本語)能力と情報収集力を持つ(技術)
  2. 世界や地域に共存する多様な文化について、学際的な見地から理解しようとする見識を持つ(知識)
  3. 世界や地域の諸問題に関心を持ち、情報収集と分析を通して課題を設定できる。(思考)
  4. 日本語と外国語を駆使して異文化交流に積極的に取り組む意欲を持つ。(意欲)
  5. 多様性を尊重し、言語・文化を異にする他者と共に生きることができる。(態度)
  6. 国際交流、海外伝道、国際観光、国際スポーツ指導、国際ビジネスなどにおいて「他者への献身」の精神を持って活動できる。(行動)
 
 外国人留学生を対象とする日本研究コースでは以下を追加。
  1. 日本の社会で生活したり、自国や日本で就職するのに十分な日本語能力と日本文化についての豊かな知識を身に付けている(技術・知識・思考)
  2. 自国と日本の架け橋となって活躍しようとする意欲がある(意欲)
  3. 日本語・日本文化の研究をさらに深めるために、国内外の大学院に進学をめざす(態度)
  4. 日本語教員として活躍できる(行動)
 In the modern global world, a multicultural society in one lives with others who have different cultures and languages has been formed. The Department of Area Studies develops curriculum that aim for students to acquire the following abilities and train human resources who can contribute to building new creative society in cooperation with others and will be awarded a bachelor’s degree (Area Studies).
  1.  To have foreign language (Japanese) ability and information gathering ability necessary for cross-cultural understanding. (Skills)
  2.  To have knowledge to understand diverse cultures coexisting in the world and the region from an interdisciplinary point of view. (Knowledge)
  3.  Interest in various problems in the world and the region, and ability to set issues through information gathering and analysis. (Thought)
  4.  Have motivation to actively engage in intercultural exchanges by making use of Japanese and foreign languages. (Motivation)
  5.  Those who respect diversity and can live with others with different languages and cultures. (Attitude)
  6.  Those who can act with the spirit of “dedication to others” in international exchange, overseas missionary work, international tourism, international sports instruction, international business, etc. (Behavior) 
 In the Japanese study course for foreign students, the following are added.
  1. Those who have acquired sufficient Japanese language skills and rich knowledge about Japanese culture to live in a Japanese society or get a job in one’s country or Japan. (Skills, knowledge, thought)
  2. Those willing to become active as a bridge between one’s country and Japan. (Motivation)
  3. Those who aim to go on to graduate schools both in Japan and abroad in order to further deepen Japanese culture research. (Attitude)
  4. Those who can be a Japanese teacher. (Behavior)

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