1. HOME
  2. 学部・大学院
  3. 国際学部
  4. カリキュラムポリシー
国際学部

カリキュラムポリシー

国際学部

国際的な視野、国際交流・協力の姿勢および語学を学び、年次の進級とともに、講義・演習・実習・海外研修により、学科・専攻の専門性を深める科目を配置しています。卒業論文・卒業課題研究の作成により各文化・言語地域における問題を分析し論考する力を修得することができるカリキュラムを編成しています。
The subjects are distributed so that students will study an international perspective, international exchange, cooperative attitude, and the language. As they promote, students will deepen the expertise of the department and major through lectures, seminars, practicum, and study abroad trips. The curriculum is organized so that by working on the Graduation Thesis and the Graduation Research Project, students will acquire the ability to analyze and discuss the problems in the respective cultures and regions of their major.

外国語学科

伝統に培われてきた専攻語科目をはじめ、国際社会に対応できる能力を身につける講義、演習科目を年次の進級とともに配置しています。
現地で実施する語学実習、異文化理解に裏付けられたグローバルな視野をもつ人材の養成ができるカリキュラムを編成しています。
We distribute subjects cultivated by tradition, starting with the languages of the majors. Also, as students promote, they will enroll in lectures and seminars which will allow them to acquire the ability to interact with the global society. Students will receive language training at the actual country where the language is spoken, as a part of the curriculum which is organized to train human resources with a global perspective backed by cross-cultural understanding.
 

英米語専攻

英語力を礎に専門性の高い学問を語学・文学・歴史・社会・教育などの領域について探求することができる科目を体系的に配置しています。
1年次と2年次では文法および語彙力・英語読解力・スピーキング能力・オーラル・コミュニケーション能力・プレゼンテーション能力を養成する科目、3年次と4年次では2年次までに養成した語学力を生かして専門性の高い学問を語学・文学・歴史・社会・教育などの領域を選択し英語と日本語で幅広く学ぶ科目を設け、さらに学修の総まとめとしての卒業論文作成に向けた演習を3年次と4年次に配置したカリキュラムを編成しています。
また、語学力の向上、海外生活の経験のために約3週間の英語圏における語学実習(2~3年次)を必修科目として配置しています。
We systematically distribute subjects that give students the opportunity to pursue specialized fields with English as the foundation, such as language, literature, history, society, education, etc.
During the first and second years, the subjects are grammar and subjects that train vocabulary skills, English comprehension, speaking, oral communication, and presentation. During the third and fourth years, students will apply their acquired language skills to select from a wide variety of classes taught both in English and Japanese, specializing in language, literature, history, society, education, etc. Furthermore, the curriculum is organized so that students can take seminars that cover the overall studies, which will prepare them to write their Graduation Thesis.
Also, for the purpose of improving language skills, and to experience life abroad, students are required to participate in a three-week language training tour in an English-speaking country during their second or third year.

中国語専攻

中国語力を礎に専門性の高い学問を語学・文学・歴史・社会などの領域について探求することができる科目を体系的に配置しています。
1年次では「入門」、2年次では「基礎」、3年次では「展開」として、中国語コミュニケーション能力、文章読解・作成能力、情報収集・分析能力を段階的に身につける科目を設け、さらに学修の総まとめとしての卒業論文または卒業課題研究作成に向けた演習を3年次と4年次に配置したカリキュラムを編成しています。
また、語学力の向上、海外生活の経験のために約3週間の中国または台湾における語学実習(2~3年次)を必修科目として配置しています。
We systematically distribute subjects that give students the opportunity to pursue specialized fields with the Chinese language as the foundation, such as language, literature, history, society, education, etc.
The curriculum is organized so that during the first year, the subjects are “Introductory,” in the second year, “Basic,” and in the third year, "Applied.” The subjects will allow students to progressively acquire knowledge on Chinese communication skills, reading and writing, information gathering and analyzing. Further, the curriculum is organized so that students can take seminars that cover the overall studies, which will prepare them for the Graduation Research Project and to write their Graduation Thesis.
Also, for the purpose of improving language skills, and to experience life abroad, students are required to participate in a three-week language training tour in either mainland China or Taiwan during their second or third year.

韓国・朝鮮語専攻

韓国・朝鮮語の運用能力を身につけ、それを土台として言語学、文学、歴史、社会文化、言語教育などの領域において専門性の高い学問を探求することができる科目を体系的に配置しています。
1年次では入門段階、2年次では基礎段階、3年次では応用段階の韓国・朝鮮語コミュニケーション能力、文章読解・作成能力、情報収集・分析能力を身につける科目を設けています。さらに学修の総まとめとしての卒業論文または卒業課題研究作成に向けた演習を3年次と4年次に配置したカリキュラムを編成しています。
また、語学力の向上、海外生活の経験のために約3週間の韓国における語学実習(2年次)を必修科目として配置しています。
The classes are organized so that by acquiring proficiency skills in the Korean language, taking that as the base, students can pursue a highly specialized study in the fields of language, literature, history, social culture, language education, etc.
We provide subjects progressively so that first year students study at the introductory level, second year students at the basic level, and third year students at the application level to acquire skills in Korean communication, reading and writing, information gathering and analyzing. Further, during the third and fourth year, the curriculum is organized so that students can take seminars that cover the overall studies, which will prepare them for the Graduation Research Project and to write their Graduation Thesis.
Also, for the purpose of improving language skills, and to experience life abroad, students are required to participate in a three-week language training program in Korea during their second year.

スペイン語・ブラジルポルトガル語専攻

スペイン語力およびブラジルポルトガル語力を礎に専門性の高い学問を語学、文学、歴史、社会、教育などの領域について探求することができる科目を体系的に配置しています。
1年次では「入門」、2年次では「基礎」、3年次では「応用」において、選択した各言語でのコミュニケーション能力、文章読解・作成能力、情報収集・分析能力を段階的に身につける科目を設け、さらに学修の総まとめとしての卒業論文または卒業課題研究作成に向けた演習を3年次と4年次に配置したカリキュラムを編成しています。
また、語学力の向上、海外生活の経験のために約3週間の各自が選択した言語圏における語学実習(2~3年次)を配置しています。
We systematically distribute subjects that give students the opportunity to pursue specialized fields with Spanish and/or Brazilian-Portuguese as the foundation, such as language, literature, history, society, education, etc.
The curriculum is organized so that during the first year, the subjects are “Introductory,” in the second year, “Basic,” and in the third year, “Application.” The subjects will allow students to progressively acquire knowledge on Spanish and/or Brazilian-Portuguese communication skills, reading and writing, information gathering and analyzing. Further, the curriculum is organized so that students can take seminars that cover the overall studies, which will prepare them for the Graduation Research Project and to write their Graduation Thesis.
Also, for the purpose of improving language skills, and to experience life abroad, students are required to participate in a three-week language training in the language region of their choice during their second or third year.

地域文化学科

入学時に研究コースと各コースに対応する地域言語を一つ選択し、学科専攻科目の中に学科共通科目、研究コース専攻科目、地域言語科目を設け、それぞれに入門、基礎、展開、研究科目群を体系的に配置しています。
1年次では選択した地域言語の基礎と各研究コースの地域に関する入門的知識、地域に共通する問題や特徴を理解し、あわせて地域文化研究の方法に関する科目、2年次では地域言語の強化科目、地域文化学の学際的な文化領域である「表現」「生活」「社会」「スポーツ」を中心とした概論科目と地域文化研究の方法を実践的に学ぶ科目、3年次では文化領域を中心とした、より専門性の高い特論科目を設けています。さらに学修の総まとめとしての卒業論文作成に向けた演習を3年次と4年次に配置したカリキュラムを編成しています。
また、「異文化実習」「異文化体験活動」によって多言語・多文化が併存する国際社会の現状を体験し、異文化理解と国際協力の感覚と能力を修得できる科目を配置しています。
At the time of enrollment, students choose a research course and one regional language corresponding to each course. Within the Department major subjects, there are common subjects of the major, research course major subjects, and regional language subjects. For each subject group, classes are systematically distributed into “introductory,” “basic,” expanded.”
During the first year, students study the basics of the language of the chosen region, and acquire introductory knowledge regarding the region of each research course, understand the problems and features common among the regions, put together with subjects regarding the method of regional culture research. During the second year, students will study strengthened subjects of regional language, and subjects that allow practical learning of the method of regional culture research with a focus on “expression,” “life,” “society,” and “sports,” which are an interdisciplinary culture area of area studies.
During the third and fourth year, the curriculum is organized so that students can take seminars that cover the overall studies, which will prepare them to write their Graduation Thesis.
Also, subjects are distributed so that by taking the classes “Multicultural-Multilingual Field study” and “Cross-cultural Experience Activities,” students will experience the present conditions of the global community where multilingual and multicultural coexist, as a result, acquire the ability to understand different cultures and get the sense of international cooperation.

日本研究コース

地域文化学科のカリキュラムポリシーのもとに、地域言語科目を日本語として留学生が日本文化を段階的に学ぶことができる科目を体系的に配置しています。
Based on the Curriculum Policy of the Department of Area Studies, the subjects are distributed so that the region language subject is Japanese for the international students so that they can gradually learn the Japanese culture.

クラブ・サークル

広報誌『はばたき』

メディア出演・講演情報・教職員の新刊案内

シラバスを見る

情報ライブラリー

学術情報リポジトリ

iCAFé_

附属天理図書館

附属天理参考館

附属おやさと研究所

学校法人天理大学

天理大学の自己点検・評価活動

寄付のご案内

このページの先頭へ

ページ先頭へ