天理大学

  1. HOME
  2. 学部・大学院
  3. 人間学部
  4. カリキュラムポリシー
人間学部

カリキュラムポリシー

人間学部

 人間学に関する各学科に共通する基礎知識の習得を基礎とし、年次の進級とともに講義・演習・実習によって学科・専攻の専門性を深めていき、各領域における課題を認識し解決する力を卒業論文・卒業研究の作成によって修得することができるように、カリキュラムが編成されています。
 Based on acquisition of basic knowledge common to each department concerning human studies, students graduate with the abilities to recognize and resolve issues in each field by deepening expertise of department/major by lecture, exercise, practical training along with annual progress. The curriculum is organized so that students can acquire these abilities through dissertation/graduation research.
 
 

宗教学科

 宗教学科のカリキュラムは、宗教学全般と天理教学を包括した多彩な授業科目と幅広いカリキュラム編成を特徴としています。
 まず、宗教学と宗教史関係の科目履修を通して、宗教学の基礎的な理論をふまえながら、世界の主要な宗教伝統の成立と歴史的展開、思想などを学びます。「宗教史概説」や「宗教学概論」といった入門的な講義にはじまり、仏教、キリスト教、イスラームといった世界の主要な宗教の歴史的展開を学び、宗教学や宗教史の講義を通して、人間の営みとしての「宗教」について広く学びます。
 一方で、天理教学に関する専攻科目では、天理教の原典や教義、歴史についての授業を通して、深い教理理解に根ざした個々の学生の信仰の涵養と豊かな人格形成を目指します。このため、「天理教学概論」や「天理教教祖伝概説」といった入門講義にはじまり、「天理教教義学」や「天理教原典学」、「天理教史研究」などの講義を設けています。
 また、1年次~4年次まで、「天理教学/宗教学基礎演習」(1年次)、「宗教研究講読」(2年次)、「宗教研究演習」(3年次)、「宗教課題演習」(4年次)といった演習科目を設けていることも特色の一つです。各年次に配した演習科目によって、学生が自ら考えて行動する力を培っていきます。
 これらの教育課程により、4年間の学習で「中学校教諭一種免許状(宗教)」及び「高等学校教諭一種免許状(宗教)」を取得できます。
 The curriculum of the Department of Religious Studies is characterized by a variety of lesson subjects covering religious studies in general and Tenrikyo studies and a wide range of curriculum formation.
 First, through the subjects of religious studies and religious history relations, students will learn about the formation, historical development, thought, etc. of the major religious traditions in the world based on the fundamental theories of religious studies. Beginning with an introductory lecture on “Religious historical outline” and “Religious studies overview” and through lectures on religious studies and religious history, students will learn widely about religion and the historical development of the world’s major religions such as Buddhism, Christianity and Islam.
 On the other hand, in major subjects related to Tenrikyo studies, we aim to cultivate the faith of individual students rooted in deep understanding of doctrine and rich personality formation through classes on Tenrikyo’s Scriptures, doctrine and history. For this reason, we have introduced introductory lectures such as “Introduction to Tenrikyo studies” and “Introduction to the life of Tenrikyo’s Foundress” other lectures such as “Tenrikyo doctrine studies,” “Tenrikyo Scripture studies” and “Research on Tenrikyo history.”
 Also, from freshman to senior year, one of its features to have exercise courses such as “Tenrikyo studies/basic religious studies” (freshman year), “Religious studies subscription” (sophomore year), “Religious research practice” (junior year), “Religious subject exercises” (senior year). We will cultivate the ability of students to think and act by themselves according to the exercise courses arranged in each year.
Through these curriculums, students can acquire “Junior High School Teacher’s License (Religion)” and "High School Teacher’s License (Religion)” for four years of study. 
 

人間関係学科 

 人間社会の理解を深める基礎科目と各専攻の専門的な学識を深めるための発展科目により構成されています。少人数制の演習教育や実習教育を初年次入学教育から卒業研究に至るまでバランスよく段階的に配置しています。
 The curriculum consists of basic subjects to deepen understanding of human society and development subjects to deepen professional knowledge of each major. We arrange small-group education and practical education in a balanced and stepwise manner from freshman year entrance education to graduation research.

臨床心理専攻

 臨床心理学はもとより、心理学の幅広い領域に関する学識を修得するための講義科目と実践スキルを養うための演習・実習科目を体系的に配置しています。
 具体的には、基礎科目(研究法や心理統計学など)、各領域を扱う発展科目(発達心理学、社会心理学、認知心理学、生理心理学、人格心理学など)、実践スキルを養う実習科目(心理アセスメントや心理カウンセリングなど)を揃えています。
 1年次では入門演習、2年次では基礎科目および発展科目、3年次では発展科目および実習科目を履修する編成となっています。卒業論文・卒業研究作成にむけた演習が、3年次と4年次に配置されています。
 全体として、公認心理師(国家資格)受験のための大学における履修要件を満たすとともに、臨床心理士(公財 日本臨床心理士資格認定協会)の資格取得に接続する知識とスキルを修得しうるカリキュラムを提供しています。
 In addition to clinical psychology, systematic placement of lecture subjects to acquire academic knowledge on a wide range of psychology and exercises and practical courses are arranged to cultivate practical skills.
 Specifically, the curriculum develops basic subjects (research method, psychological statistics, etc.), development subjects dealing with each field (developmental psychology, social psychology, cognitive psychology, physiological psychology, personality psychology, etc.), and practical skills cultivated through practical courses (psychological assessment and psychological counseling, etc.).
 Introductory exercises are organized in the freshman year, basic subjects and development subjects in the sophomore year, and development subjects and practical courses in the junior year. Exercises for graduation thesis/graduation research preparation are arranged in junior year and senior year.
 As a whole, it is a curriculum where students can acquire knowledge and skills to meet the requirements of university studies for becoming a certified psychologist (national qualification) and to acquire qualifications of a clinical psychologist (Foundation of the Japanese Certification Board for Clinical Psychologists).
 

生涯教育専攻

 生涯学習の意義を理解し生涯学習支援に資する専門的知識・技術を修得した人材を養成するために、本専攻では次のようにカリキュラムを編成しています。
 まず、1~4年次に各学年必修の演習課目を置き、少人数ゼミ形式の授業によって専門教育への導入からより深い研究へと順次導くよう配慮しています。
 その上で、講義科目としては、1,2年次にそれぞれ教育学と生涯学習論の概論科目を必修として置き、その上で、社会教育主事任用資格に関連する実務的な「特講」科目、より幅広い生涯教育領域全般にわたる「特論」科目、その他の専門教育科目を、多く2年次から配当し、幅広い生涯教育領域に早くから触れさせることを目指しています。
 さらに、地域社会や諸学校・行政と積極的に連携して具体的な社会教育の実務や地域連携に携わる実習科目を2,3年次の必修として置き、またより広く生涯教育にかかわる実習科目を1年次からの選択科目として置くことで、4年間を通じて多様な学びの場に触れながら同時に生涯学習支援の専門的職業能力を身に付けさせることを目指しています。
 これらの教育課程により4年間の学修で「社会教育主事任用資格」を取得でき、また、さらに資格課程の科目を併せて履修することで「図書館司書資格」「博物館学芸員資格」 のいずれかを取得できるように編成されています。
 In order to train human resources who understand the significance of lifelong learning and acquire expert knowledge and skills to contribute to lifelong learning support, this course organizes a curriculum as follows.
 First of all, we have compulsory exercises for each grade in the freshman to senior year classes, and we take care to introduce specialized education to deeper research in small seminar classes.
 On top of that, as lecture subjects, in the freshman and sophomore years, the comprehensive courses of pedagogy and lifelong learning theory are compulsory, and then a practical “special lecture” subject related to the social education supervisor appointment qualification, We aim to distribute “special theory” subjects covering a broader range of the entire lifelong education field and other specialized education subjects from the sophomore year, and to quickly touch a broad range of lifelong education fields.
 Furthermore, in practical courses involving practical social education practices and community collaboration students will actively cooperate with local communities and schools and administration as a compulsory course for the sophomore and junior year, and more practical courses related to lifelong education. As an elective subject from the freshman year, we aim to bring up professional vocational abilities of lifelong learning support while touching various learning places throughout the four years.
 Through these curriculums, students can acquire the “qualification for appointment of social education supervisor” for four years of study, and students can also take receive “librarian qualification” or “museum curator qualification” by taking courses of qualification together.

社会福祉専攻

 人間の心理や社会生活を理解するための社会福祉への基礎科目に加え、諸領域における理論や歴史を学ぶ講義科目を各年次でバランス良く配置しています。また、課題解決のための社会福祉実践のプロセスや方法・技術を学ぶことができるよう双方向参加型授業の演習・実習科目を入学時から卒業年次まで段階的に配置しています。
 1~4年次に「社会福祉学演習」や「ソーシャルワーク演習」、「精神保健福祉援助演習」などの演習科目を配置し、学生の主体的な学びを推進するために、初年次導入教育から卒業論文執筆に至るまできめ細かな少人数制の教育体制を採用しています。
 3年次や4年次に「ソーシャルワーク実習」や「精神保健福祉援助実習」を配置し、関連する指定科目を履修することで「社会福祉士国家試験受験資格」や「精神保健福祉士国家試験受験資格」が取得できます。さらに「高等学校教諭一種免許(福祉)」や「社会福祉主事任用資格」「児童指導員任用資格」を取得することもできるように編成されています。
 In addition to basic subjects for social welfare to understand human psychology and social life, lecture subjects learning theories and history in various areas are arranged in a balanced manner in each year. In addition, we offer exercises and practical courses of interactive participatory classes in stages from the time of admission until the graduation year, so that students can learn the process, methods, and techniques of social welfare practice to solve problems.
 In order to promote students’ subjective learning by placing exercise subjects such as “social work exercises,” “social work practice,” “mental health welfare exercises” in the freshman to senior year, we have adopted a fine-grained small-group education system from the freshman year introduction education to graduation thesis writing.
 A “social work practicum” and “mental health welfare aid practicum” are arranged in the junior year and senior year, and by taking the related designated subjects, students can acquire examination qualifications “social worker national examination eligibility qualification” and “national mental health care worker.” Furthermore, the curriculum is organized so that students can acquire “high school teacher type one license (welfare),” “social welfare official appointment qualification,” and “child instructor appointment qualification.” 

 

このページの先頭へ